Меню Затваряне

УСТАВ

НА СДРУЖЕНИЕ С НЕСТОПАНСКА ЦЕЛ ЗА ОБЩЕСТВЕНОПОЛЕЗНА ДЕЙНОСТ

„БЪЛГАРСКА ФЕДЕРАЦИЯ ПО АКУШЕРСТВО И ГИНЕКОЛОГИЯ“ (БФАГ)

1. ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ 

Чл. 1. (1) С настоящия устав се създава правна уредба на сдружение за осъществяване на общественополезна дейност по смисъла на Закона за юридическите лица с нестопанска цел (ЗЮЛНЦ).

(2) Сдружението е самоуправляваща се организация с нестопанска цел, която осъществява своята дейност в съответствие със законите на Република България, Устава, правилниците и решенията на ръководните си органи.

(3) На основание чл. 2 от Закона за юридическите лица с нестопанска цел, сдружението се самоопределя като организация за осъществяване на дейност в обществена полза.

(4) Сдружението е юридическо лице, като придобива това си качество с вписване в регистъра за юридическите лица с нестопанска цел, воден от Агенцията по вписванията към министъра на правосъдието.

(5) В дейността на Сдружението могат да участват всички дееспособни физически лица и/или юридически лица без оглед на ограничения на пол, политически и религиозни възгледи и етническо самосъзнание.

2. НАИМЕНОВАНИЕ, СЕДАЛИЩЕ И АДРЕС НА УПРАВЛЕНИЕ 

Чл. 2. (1) Сдружението ще осъществява дейността си под наименованието „БЪЛГАРСКА ФЕДЕРАЦИЯ ПО АКУШЕРСТВО И ГИНЕКОЛОГИЯ“ (БФАГ) (наричано по-долу „Федерацията“ или „Сдружението“), което може допълнително да се изписва и на чужд език, а именно: „BULGARIAN OBSTETRICS AND GYNECOLOGY FEDERATION “ (BOGF).

(2) Седалището на Сдружението е: Република България, гр. София.

(3) Адресът на управление на Сдружението е: гр. София, обл. София, общ. Столична, район „Витоша“, кв. „Манастирски ливади – Запад“, бул. „България“ №106, сграда А3, вх. В, ет. 14, ап. 36.

Чл. 3. Всяко писмено изявление от името на Сдружението трябва да съдържа неговото наименование, седалище, адрес на управление, данни за регистрацията, включително Булстат номер.

Чл. 4. Сдружението има лого, на което се изписва и наименованието му, като последните представляват интелектуална собственост.

Чл. 5. Сдружението може да членува в други сдружения и съюзи.

3. СРОК

Чл. 6. Сдружението се учредява БЕЗСРОЧНО.

4. ПРЕДМЕТ НА ДЕЙНОСТ. ОСНОВНИ ЦЕЛИ, СРЕДСТВА

Чл.7. (1) Сдружението осъществява дейност в обществена полза, като предметът на дейност на „БЪЛГАРСКА ФЕДЕРАЦИЯ ПО АКУШЕРСТВО И ГИНЕКОЛОГИЯ“ се изразява в:

  1. насърчаване и подпомагане на научните изследвания в областта на акушерството и гинекологията;
  2. организиране, участие и провеждане на конференции, семинари, обучения и курсове за квалификация;
  3. спомагане повишаването на професионалната квалификация на медицински специалисти;
  4. защита на правата и интересите на акушерите и гинеколозите в България;
  5. подобряване на здравните грижи за жените и новородените чрез повишаване на стандартите на медицинската практика;
  6. изготвяне на препоръки за добра медицинска практика;
  7. научни изследвания;
  8. създаване на специализирани научни публикации;
  9. взаимодействие с държавни институции и международни организации;
  10. организиране и финансиране разработването и осъществяването на проекти, допринасящи за осъществяване на целите на сдружението, самостоятелно или съвместно с други правителствени и неправителствени институции и органицации, свързани с целите на сдружението, подпомага издаването на литература с такава насоченост;
  11. иницииране и/или участие в проекти по национални, европейски и международни програми;
  12. 12. организира теоритични и практически научни форуми;
  13. организира, прилага и популяризира добри практики и инициативи;
  14. осъществява и друга стопанска дейност, свързана с развитие, популяризиране на акушерството и гинекологията и свързаните с областта специалности.

Чл. 8. (1) „БЪЛГАРСКА ФЕДЕРАЦИЯ ПО АКУШЕРСТВО И ГИНЕКОЛОГИЯ“ е  независима, политически неутрална, демократична, самоуправляваща се организация с нестопанска цел, чиито основни цели са:

  1. Насърчаване и подпомагане на научните изследвания;
  2. Повишаване на професионалната квалификация на медицински специалисти;
  3. Защита на правата и интересите на акушерите и гинеколозите в България;
  4. Подобряване на здравните грижи за жените и новородените чрез повишаване на стандартите на медицинската практика;
  5. Изготвяне на препоръки за добра медицинска практика;
  6. Създаване на специализирани научни публикации;
  7. Повишаване на професионалната квалификация на своите членове и популяризиране дейността им сред обществото;
  8. Хармонизиране законодателната база в страната, в духа на съвременните европейски и световни тенденции, реализацията на истински диалог с цел пренос на опит и добри практики в областта на акушерството и гинекологията и свързаните с тях специалности.
  9. Осъществяване контакти, връзки и договорености за обмяна на опит и добри медицински практики, сътрудничество и обща дейност със сродни, национални и чуждестранни институции, организации, сдружения и търговски дружества за постигане на общи цели.
  10. Съдействие на членовете на Федерацията и партньорство с други организации при организиране и провеждане на национални и международни събития и прояви;
  11. Насърчаване на сътрудничеството с български и чуждестранни организации със сходни цели и дейност; организиране и оказване на съдействие при реализиране на срещи, семинари, конференции, обучения и курсове за квалификация;
  12. Подобряване на общественото здраве и повишаване на здравната култура, превенция и предотвратяване на негативни тенденции, намаляване на социално значими заболявания сред населението, повишаване на общественото съзнание и отговорност към здравето чрез популяризиране на любителския спорт и здравословния начин на живот.

Чл. 9. (1) Средствата за постигане на целите на Федерацията включват, но не се ограничават до:

  1. Организиране и провеждане на конференции, семинари, срещи, обучения и курсове за квалификация;
  2. Създаване на специализирани научни публикации;
  3. Взаимодействие с държавни институции и международни организации;
  4. Осигуряване на информационни и образователни ресурси за членовете на Федерацията;
  5. Създаване на периодично научно списание, което се разпространява онлайн и/или на хартиен носител;
  6. Създаване на редакционен съвет на списанието, който реферира постъпилите ръкописи и взема решение за тяхната евентуална публикация;
  7. Отстояване и защита интересите на своите членове пред държавни, общински и обществени органи и организации;
  8. Участие в български и международни програми и проекти, програми на чуждестранни правителства и други финансиращи институции, свързани с целите на Сдружението;
  9. Използва за постигане на целите си отчисления и дарения от юридически и физически лица от страната и чужбина; приходи от спонсорска дейност; приходи от други мероприятия; доброволен труд и други разрешени от нормативната база дейности.

Чл. 10. Средствата за осъществяване на целите на Сдружението ще се набират от членски внос, имуществени вноски от членовете, дарения от местни и чуждестранни физически и юридически лица, както и от участие в международни прояви и от сътрудничество със сродни сдружения.

Чл. 11. Сдружението може да извършва и допълнителна стопанска дейност, която е свързана с предмета на основната му дейност като извършване на консултантска, образователна и информационна дейност, организиране на платени семинари, обучения и конференции, както и всяка друга допълнителна стопанска дейност, незабранена от закона. Приходите, реализирани от допълнителната стопанска дейност, се използват само и единствено за постигането на определените с този Устав цели.

5. ЧЛЕНСТВО. ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ

Чл. 12. Членуването във Федерацията е доброволно.

Чл. 13. Член на Федерацията може да бъде всяко пълнолетно и дееспособно физическо лице и/или юридическо лице, което споделя целите на Федерацията и средствата за тяхното постигане, приема и изпълнява нейния Устав, Правилници и решения на органите на управление и плаща редовно членския си внос. Членовете участват във Федерацията лично, чрез своите законни представители или изрично упълномощени лица, чрез нотариално заверено пълномощно.

Чл. 14. (1) Юридическите лица, които са учредители на БФАГ към датата на приемането на този Устав, се ползват със статут на редовни членове на сдружението.

(2) Учредителите на БФАГ по право са пълноправни членове, като не могат да бъдат изключвани.

Чл. 15. (1) БФАГ има три категории членове: редовни, асоциирани и почетни.

  1. Редовни членове на БФАГ са всички физически и/или юридически лица, приети на Учредителното или с решение на УС на Федерацията. Редовни членове на Федерацията могат да бъдат лица с висше медицинско образование (магистър-лекар) и придобита специалност по акушерство и гинекология, или друго висше/полувисше медицинско образование (акушерка, медицинска сестра, лекарски асистент др.), които приемат и спазват Устава на Сдруженито. Редовните членове имат право на глас на заседанията на ОС на БФАГ.
  2. Асоциирани членове на БФАГ са всички физически лица, приети с решение на УС на Федерацията, които имат същите права и задължения като редовните членове, освен правото да гласуват на ОС на БФАГ и да бъдат избирани за ръководни органи на Федерацията. Асоциирани членове могат да бъдат немедицински лица, лекари от други медицински специалности, студенти по медицина или други висши/полувисши специалности, които проявяват интерес към специалността акушерство и гинекология. Приемането и изключването им от БФАГ, се осъществява при същия ред като редовен член.
  3. Почетни членове на БФАГ могат да бъдат физическите лица и/или юридическите лица с особени заслуги към развитието на Федерацията, или към областта на акушерството и гинекологията. Почетните членове на БФАГ имат право на глас по време на заседанията на ОС на БФАГ.
  4. Предоставените членски права не могат да бъдат преостъпвани.

(2)  Федерацията води и предоставя на заинтересованите лица регистър на своите членове. Регистърът е общодостъпен. Заинтересованите лица могат да получат справки и удостоверения въз основа на регистъра по ред, определен от Сдружението.

(3) Членовете на БФАГ са длъжни да предсоставят актуална информация за своя статут, адрес, седалище, предмет на дейност и друга информация от общ характер.

Чл.16. (1) Кандидатите за редовни членове на Федерацията подават молба- заявление до Управителния съвет на Федерацията, по електронен път, чрез електронната форма на сайта на Федерацията  ( https://bfag.bg/membership-application/ ).  УС разглежда молбата в едномесечен срок и взема решение. В молбата кандидатът за редовен член следва да заяви, че споделя целите на Сдружението и е съгласен с неговия Устав.

(2) Управителният съвет може да отложи вземането на решение по молбата за членство, ако последната не отговаря на посочените в Устава изисквания.

(3) Ако Управителният съвет реши, че молбата за членство отговаря на всички изисквания, той я удовлетворява.

(4) Учредителите на Сдружението се считат за редовни членове с подписването на учредителния протокол.

Чл.17. (1) Кандидатите за асоциирани членове на Федерацията подават молба- заявление до Управителния съвет на Федерацията, по електронен път, чрез електронната форма на сайта на Федерацията  ( https://bfag.bg/membership-application/ ).  УС разглежда молбата в едномесечен срок и взема решение. В молбата кандидатът за асоцииран член следва да заяви, че споделя целите на Сдружението и е съгласен с неговия Устав.

(2) УС разглежда молбата в едномесечен срок и взема решение. В молбата кандидатът за редовен член следва да заяви, че споделя целите на Сдружението и е съгласен с неговия Устав.

(3) Управителният съвет може да отложи вземането на решение по молбата за членство, ако последната не отговаря на посочените в Устава изисквания.

(4) Ако Управителният съвет реши, че молбата за членство отговаря на всички изисквания, той я удовлетворява.

Чл.18. Приемът на почетни членове на Федерацията се извършва чрез покана за членство, отправена от Председателя на Управителния съвет (УС) /Президента/ на Федерацията, до лицето (физическо или юридическо лице) с особени заслуги към развитието на Федерацията, или към областта на акушерството и гинекологията.

Чл.19. (1) Всеки член на БФАГ има право:

  1. да участва в дейността на Федерацията и в работата на Общото събрание лично или чрез упълномощен представител и да се ползва от нея;
  2. да поставя на обсъждане от органите на Федерацията принципни въпроси, свързани с неговата дейност и да търси защита във връзка с тях;
  3. да бъде избиран в ръководните органи на Федерацията, съобразно разпоредбите на настоящият Устав, ЗЮЛНЦ и други закони;
  4. да бъде информиран за дейността на Федерацията, по всяко време след подаване писмено искане до Управителния съвет. УС или упълномощено от него лице, отговаря писмено на полученото искане в срок от 10 работни дни от датата на получаване;
  5. да ползва материалната база на Федерацията в съответствие с целите и задачите й;
  6. да напуска доброволно Федерацията.

Чл.20. (1) Всеки член на БФАГ е длъжен:

  1. да спазва Устава, правилниците и решенията на Общото събрание и на Управителния съвет на БФАГ, както и други други нормативни документи, свързани с дейността на Федерацията, и да участва редовно в събранията на Федерацията;
  2. да плаща членския си внос до 31 януари за съответната година и други дължими имуществени вноски. Членският внос е в размер, определен от Управителния съвет на Федерацията и се заплаща за всяка година;
  3. да участва активно в дейността на Федерацията и да съдейства за постигане нейните цели;
  4. да уведомява УС в двуседмичен срок при промяна на адреса си /седалището и адреса си на управление, промяна в членския си състав, промяна в ръководството и др.;
  5. да допринася с дейността си за издигане авторитета, ролята и мястото на Федерацията, като с действията си не уронва нейния престиж;
  6. да не използва членството си в Федерацията за цели, противоречащи на Устава й;
  7. да предоставя на органите на Федерацията информацията, необходима за изпълнение на приетите решения за постигане на поставените цели и задачи в посочения срок;
  8. да полага грижата на добър стопанин към имуществото и собствеността на Федерацията, да разходва икономично, целесъобразно и законосъобразно паричните й средства и води строга отчетност за дейността си като нейн член.

Чл. 21. Членските права и задължения, с изключение на имуществените, са непрехвърлими и не преминават върху други лица в случай на смърт, съответно при прекратяване на членството. Упражняването на членски права не може да бъде предоставено на другиму.

Чл. 22. За задълженията на Федерацията, нейните членове носят отговорност само до размера на предвидените в настоящия Устав имуществени вноски и кредиторите нямат право да предявяват права към личното им имущество над този размер.

Чл.23. (1)Членството в БФАГ се прекратява:

  1. с едностранно писмено волеизявление, отправено до УС на Федерацията;
  2. със смъртта или поставянето под пълно запрещение;
  3. при невнасяне на членски внос или установените имуществени вноски и системно неучастие в дейността на Федерацията. Членството се възстановява след внасяне на членския внос или установените имуществени вноски в рамките на текущата календарна година;
  4. с изключване;
  5. с прекратяването на юридическото лице – член на БФАГ;
  6. с прекратяване на БФАГ;
  7. при отпадане.

Чл.24. (1) Член на Федерацията може да бъде изключен с мотивирано решение на Управителния съвет, взето с мнозинство от 3/5 (три пети) от всички негови членове, когато:

  1. нарушава задълженията си, съгласно Устава на Федерацията;
  2. при виновно неизпълнение на решение на Общото събрание и поети от члена задължения във Федерацията;
  3. при невнасяне на две поредни години на дължимия членски внос;
  4. при невнасяне установените имуществени вноски повече от една година, след определеният срок;
  5. при поведение, което уронва престижа на Федерацията прави по нататъшното членство във Федерацията несъвместимо.

(2) Изключеният член може да обжалва решението за изключване пред Общото събрание на Федерацията в едномесечен срок от получаване на съобщението.

Чл.25. Основанието за прекратяване на членството по чл.23 и чл. 24 по-горе, се установява с писмени доказателства, оформени в протокол, изготвен от определено лице, възложено му от  Управителния съвет, което решение се приема с мнозинство от 3/5 (три пети) от своите членове.

Чл.26. Прекратяването на членството води до загубване на правата, предоставени въз основа на този Устав, както и кредитните точки получени от Федерацията във връзка с участие в определени прояви. Регламентацията за  получаване на кредитни точки е публикувана на официалния уебсайт на Федерация в секция „Кредитни точки“ ( https://bfag.bg/credits/ ).

Чл.27. Членът, чието членство е прекратено, престава да бъде член на Федерацията. За да бъде отново приет, той трябва да подаде нова молба за прием, а при изключване – след изтичане на една календарна година от датата на изключването.

Чл.28. Прекратяването по смисъла на чл. 23, т. 3 се установява с извлечение от протоколите от заседания на Общото събрание.

Чл.29. При прекратяване на членството, Сдружението не дължи връщане на направените имуществени вноски. Прекратилият членството си член на Сдружението е длъжен да направи просрочените имуществени вноски за периода на членството му.

Чл.30. Решенията на Управителния съвет по по чл.23 и чл. 24 от този Устав влизат в сила от постановяването им, след което се изпращат на заинтересованите страни.

Чл.31. Решенията на Управителния съвет по по чл.23 и чл. 24 по-горе, могат да се обжалват пред Общото събрание в срок от един месец от узнаването им от лицето, за което се отнасят, но не по-късно от една година дата на вземането на решението. Обжалването не спира изпълнението на това решение.

Чл. 32. (1) Член на БФАГ може да бъде изключен с решение на Общото събрание с мнозинство от 2/3 (две трети) от присъстващите членове на ОС, имащи право на глас, в случаите, когато:

а) нарушава предвидените в този устав задължения на членовете;

б) извърши други действия, които правят по-нататъшното членство в сдружението несъвместимо.

(2) При маловажни случаи на нарушения, Управителния съвет на БФАГ определя с решение срок за преустановяване на нарушението и за отстраняване на неговите последици, при неспазването на които прави предложение за изключване.

Чл. 33. При прекратяване на членство, утвърдено от ОС на БФАГ, УС на БФАГ е длъжен в 7 (седем) дневен срок да отрази промените и да премахне изключения член от Регистъра на БФАГ.

Чл. 34. (1) Отпадането се констатира, когато член на Федерацията:

а) не е вписал или е просрочил две последователни членски вноски;

б) е преустановил участието си в дейността на Федерацията, като не е присъствал на повече от  три последователни Общи събрания.

(2) Обстоятелствата по предходната алинея се констатират от Управителния съвет по документите на Федерацията. Управителният съвет го отразява в документацията на Федерацията.

6. УПРАВЛЕНИЕ. ОРГАНИ НА УПРАВЛЕНИЕ

Чл.35. (1) Органи на управление на БФАГ са:

  1. Общо събрание (ОС);
  2. Управителен съвет (УС);
  3. Председател на УС /Президент/.

7. ОБЩО СЪБРАНИЕ (ОС) 

Чл.36. (1) Общото събрание е върховен орган на БФАГ. Състои се от всички пълноправни членове на сдружението. Членовете ЮЛ се представляват в ОС от законните им представители или от друго изрично упълномощено от тях лице нотариално заверено пълномощно.

(2) Членовете на сдружението могат да упълномощят с изрично нотариално заверено пълномощно физическо лице да ги представляват на едно или неограничен брой заседания на ОС. Пълномощник няма право да представлява повече от един член едновременно и да преупълномощава с правата си трети лица.

(3) Общото събрание има следните правомощия:

а) определя общата програма и насоките за развитие на БФАГ;

б) приема Устава на БФАГ, както и прави поправки, изменения и допълнения към него;

в) приема отчетите на УС за работата му през изтеклия период;

г) избира и освобождава членовете на УС;

д) одобрява годишен финансов отчет /ГФО/;

е) взема решения за прекратяване на сдружението, както и за встъпването на БФАГ като член на други български или международни организации;

ж) взема решения за придобиване или отчуждаване на недвижими имоти, както и за изразходването на парични средства при суми над 150000 лева еднократно;

з) вземане на решения за приемане и изключване на членове на БФАГ;

и) взема решения относно прекратяването на Федерацията.

8. УПРАВИТЕЛЕН СЪВЕТ (УС). СЪСТАВ И МАНДАТ НА УС.

Чл. 37. (1) БФАГ се управлява от Управителния съвет под ръководството на Общото събрание. Управителният съвет има най-широките правомощия по отношение на управлението на БФАГ. Той решава всички въпроси, които не са запазени по друг начин за орган от този Устав.

(2) Управителният съвет избира от своя състав Председател, Заместник-председател и Секретар. Председателят ръководи заседанията на Управителния съвет. Сдружението се ПРЕДСТАВЛЯВА от Председателя на Управителния съвет, съобразно разпоредбите на Устава, решенията на Общото събрание и решенията на Управителния съвет.

(3) Управителният съвет се състои от 3 (трима) пълнолетни и дееспособни физически лица, в това число е и Председателят на УС. Съставът на първия управителен съвет се избира от учредителното събрание.

(4) Членове на Управителния съвет могат да бъдат само членове на Сдружението.

(5) УС на БФАГ се избира от Общото събрание за срок от 5 (пет) години и мандатът започва да тече от датата на вписване на това обстоятелство в регистъра за юридическите лица с нестопанска цел, воден от Агенцията по вписванията към министъра на правосъдието.

(6) Членовете на Управителния съвет могат да бъдат преизбирани без ограничение.

(7) При избора на нов член на УС в рамките на мандата, на мястото на прекратен мандат, същият го упражнява до приключването на целият мандат на действащия УС. При подаването на оставка за предсрочно прекратяване на мандата на всеки член на УС, освен при смърт, до провеждането на редовен избор на нови членове на овакантените места или за изцяло нов УС, правомощията не се считат за прекратени, докато не се заличат освободените и впишат новоизбраните лица, съобразно приетите решения на ОС на БФАГ. УС на БФАГ се задължава в рамките на 3 (три) месеца, след получаване на оставка на свой член, да проведе Общо събрание за избор на нов член на УС.

(8) Членовете на УС, са длъжни да присъстват лично на ОС, да се представят и да предложат своите управленски програми или резюме от тях пред ОС на БФАГ.

Чл. 38. (1) Членовете на Управителния съвет са длъжни да изпълняват задълженията си в интерес на БФАГ и да пазят тайните на Федерацията и след като престанат да бъдат членове на съвета.

(2) Управителният съвет избира от своя състав Председател, когото овластява да представлява Федерацията.

(3) Заседанията на Управителния съвет се свикват и ръководят от Председателя.

(4) Управителният съвет се събира на редовни заседания най-малко веднъж годишно, а при необходимост и по-често, за да обсъди състоянието и развитието на Сдружението. Заседанията на УС се свикват от Председателя.

(5) Председателят е длъжен да свика заседание на Управителния съвет при писмено искане на една трета от членовете му. Ако Председателят не свика заседание в седмичен срок, то може да се свика от всеки един от заинтересованите членове на Управителния съвет.

(6) Управителният съвет взема решения относно дължимостта и размера на членския внос или на имуществените вноски, определя начина за плащането им. УС утвърждава също и размера вида и условията за плащане на други вноски – за участие в семинари, обучения, курсове за квалификация и др.

(7) Управителният съвет представлява Сдружението, както и определя обема на представителната власт на отделни негови членове.

(8) Управителният съвет осигурява изпълнението на решенията на Общото събрание.

(9) Управителният съвет се разпорежда с имуществото на Сдружението при спазване изискванията на Устава.

(10) Управителният съвет подготвя и внася в Общото събрание проект за бюджет.

(11) Управителният съвет подготвя и внася в Общото събрание отчет за дейността на Сдружението.

(12) Управителният съвет определя реда и организира извършването на дейността на Сдружението и носи отговорността за това.

(13) Управителният съвет определя адреса на Сдружението;

(14) Управителния съвет взема решения по всички въпроси, които по закон или съгласно Устава не спадат в правата на друг орган;

(15) Управителният съвет изпълнява задълженията, предвидени в Устава.

Чл.39. (1) Решенията на УС се вземат с единодушие от всички членове.

(2) Извън случаите, изрично посочени в този Устав, Управителният съвет на Сдружението:

  1. управлява Сдружението и го представлява пред трети лица, чрез своя Председател, както и определя обема на представителната власт на отделни негови членове;
  2. осигурява изпълнението на решенията на Общото събрание;
  3. взема решение за съществена промяна на дейността на Сдружението;
  4. взема решение за съществени организационни промени;
  5. приема и изключва членове на Сдружението;
  6. взема решение за дългосрочно сътрудничество от съществено значение за Сдружението или прекратяване на такова сътрудничество;
  7. свиква Общо събрание на Сдружението и осигурява изпълнението на решенията му;
  8. взема решение за участие в други организации;
  9. подготвя и внася в Общото събрание отчет за дейността си;
  10. определя реда за назначаване и освобождаване на персонала, както и други вътрешни правила във връзка с нормалната дейност на Сдружението;
  11. разпределя работата между членовете си;
  12. изготвя и внася проекти за актове на Общото събрание;
  13. взема решения по всички въпроси, които по закон или съгласно Устава не спадат в правата на друг орган.

Чл.40. (1)  УС води следната документация:

а)  протоколна книга за заседанията на УС;

б) входящ и изходящ дневник;

в) друга документация.

9. ПРЕДСЕДАТЕЛ НА УС (ПРЕЗИДЕНТ), МАНДАТ. ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ. СЕКРЕТАР

Чл. 41. Председателят на УС се избира от УС измежду неговите членове с мандат от 5 (пет) години при явно гласуване с пълно мнозинство от своите членове. Председателят на УС може да бъде преизбиран без ограничение. В случай на смяна на Председателя на УС, новоизбраният Председател довършва мандата.

Чл. 42. (1) Председателят на УС представлява Сдружението пред държавни органи и обществени организации в страната и в чужбина и пред всички други физически или юридически лица във взаимоотношенията й с тях и при всички обстоятелства, включително по закон, и като ищец и ответник. При невъзможност да се осъществява това представителство правото да представлява БФАГ добива зам.-председателят на УС или изрично посочен с пълномощно друг член на УС. Избраният Председател на УС се вписва в Регистъра на ЮЛНЦ.

(2) Председателят на Управителният съвет:

а) представлява Сдружението, въз основа на решение на УС за овластяването му;

б) организира и ръководи работата на УС;

в) организира изпълнението на решенията на УС;

г) представлява Сдружението и изпълнява функциите, които са му възложени от Управителния съвет;

д) осъществява непосредственото ръководство на дейността на Сдружението в съответствие с този Устав, действащото законодателство, решенията на Общото събрание и Управителния съвет;

е) свиква заседания на органите на БФАГ в случай на нарушаване на Устава и правилниците на Федерацията;

ж) подписва официалните документи и актове на БФАГ;

з) сключва договори, сключва и прекратява трудовите договори със служителите на Сдружението; поощрява с награди и налага дисциплинарни наказания по Кодекса на труда на служителите на Сдружението;

и) назначава щатните служители на БФАГ;

й) Председателят на УС се замества в случай на негово отсъствие или невъзможност да изпълнява функциите, си от Заместник – председател на УС, който е избран с Решение на УС;

к) следи за изготвянето и поддържането на актуалния он-лайн регистър на членовете на Федерацията.

л) отправя покани и приема почетни членове на Федерацията  – физически или юридически лица с особени заслуги към развитието на Федерацията, или към областта на акушерството и гинекологията;

м) взема решения по текущи организационни и финансови въпроси.

Чл.43. (1) Заместник – председателят на УС:

а) осъществява и координира дейността на Сдружението;

б) докладва незабавно на Управителния съвет за съществени обстоятелства, касаещи дейността на Сдружението;

в) ръководи заседанията на Управителния съвет в отсъствие на Председателя;

г) осигурява изпълнението на решенията на Общото събрание и Управителния съвет на Сдружението;

д) отчита дейността си пред Управителния съвет и Общото събрание;

е) подготвя отчети, изисквани от Управителния съвет или от трети лица;

ж) изпълнява други възложени му от Общото събрание и от Управителния съвет задължения.

Чл. 44. (1) Секретарят на УС:

а) отговаря за надлежното изготвяне на документите, изходящи от сдружението, и ги съхранява;

б) обработва и докладва на Управителния съвет постъпилите от членовете молби, предложения и възражения;

в) води протоколите от заседанията на Управителния съвет и на Общото събрание;

г) информира ОС за текущата дейност на Управителния съвет;

д) информира членовете на БФСА за решения взети на Редовни събрания.

Чл. 45. (1) Членовете на Управителния съвет и Председателя на Управителния съвет изпълняват своите задължения без възнаграждение.

(2) Общото събрание на членовете на Сдружението с решение може да определи възнаграждение за работата на Управителния съвет и Председателя на Управителния съвет.

10. СВИКВАНЕ НА ОБЩОТО СЪБРАНИЕ (ОС)

Чл. 46. (1) Общото събрание се свиква от Председателя на УС, или алтернативно – от Управителния съвет (УС), по инициатива на Председателя на УС / УС, или по скане на една трета от членовете на сдружението, в населеното място, в което се намира седалището на сдружението.

(2) Извънредно Общо събрание може да бъде свикано при необходимост от УС или по писмено искане на най-малко 1/3 от пълноправните членовете на БФАГ в населеното място, в което се намира седалището на сдружението. Ако в последния случай УС в двуседмичен срок не отправи писмена покана за свикване на ОС, то се свиква от Съда по седалището на сдружението по писмено искане на заинтересуваните членове.

(3) Редовно ОС се свиква от Председателя на УС най-малко веднъж годишно чрез покана, съдържаща дневния ред, датата, часа и мястото на провеждането му и по чия инициатива то се свиква. Поканата се изпраща по имейл, на адреса, който членовете на БФАГ са посочили в регистрационната форма при кандидатстването за членство, и се поставя на мястото за обявления в сградата, в която се намира управлението на сдружението, най-малко 1 /един/ месец преди нарочния ден, както и чрез публикация на официалния уебсайт на сдружението.

(4) На заседанието на ОС се изготвя списък на присъстващите членове на БФАГ. Списъкът се заверява от Председателя. В списъка се включват членовете, които са заявили за своето присъствие до момента на провеждане на първото гласуване след установяването наличието на кворум.

Чл. 47. (1)  За всички заседания на ръководните органи на сдружението се водят протоколи, които се вписват в специални протоколни книги, съдържащи:

а) дата и място на провеждане на заседанието;

б) списък на поканените членове;

в) дневен ред;

г) изказвания и взети решения;

д) подписи на присъстващите;

е) име и подпис на протоколчика.

11. КВОРУМ

Чл. 48. (1) Заседанията на Общото събрание се провеждат и се считат за законни при наличието на най-малко половината от членовете на БФАГ, плюс един.

(2) При липса на кворум заседанието се отлага за един час по-късно на същото място и при същия дневен ред и се счита за законно, независимо от броя на присъстващите членове или упълномощени техни представители.

(3) Кворумът се установява от председателстващия събранието по списък, в които се отразяват имената на присъстващите членове и техните упълномощени представители, подписва се от тях, заверява се от председателя и протоколчика на заседанието и се прилага към протокола за него.

12. ГЛАСУВАНЕ

Чл. 49. (1) Всеки член на Общото събрание има право на един глас. Гласуването по пълномощие е допустимо само с нотариално заверено пълномощно.

(2) Всеки член на сдружението има право на един глас. Гласуването е явно.

(3) Член на Общото събрание няма право на глас при решаването на въпроси, отнасящи се до:

  1. него, неговия съпруг(а) или роднини по права линия – без ограничения, по съребрена линия – до четвърта степен, или по сватовство – до втора степен включително;
  2. юридически лица, в които той е управител, или може да наложи или възпрепятства вземането на решения.

(3) Едно лице може да представлява не повече от един член на общото събрание, въз основа на писмено пълномощно. Преупълномощаване не се допуска.

13. ВЗЕМАНЕ НА РЕШЕНИЯ

 Чл. 50. (1) Решенията на Общото събрание се вземат само с лично гласуване на всеки от членовете на БФАГ с право на глас, с мнозинство от присъстващите.

(2) Решенията, с които се изменя и допълва        Уставът, както и за преобразуване или прекратяване на сдружението, се вземат с мнозинство 2/3 от присъстващите.

(3) По въпроси, които не са включени в обявения в поканата дневен ред, не може да се вземат решения.

(4) ОС може да взема решения само ако е свикано редовно. При липса на кворум УС насрочва ново заседание в срок от 1 /един/ час по-късно на същото място и при същия дневен ред независимо от броя на членовете.

14. ИМУЩЕСТВО. СРЕДСТВА

 Чл. 51. Имуществото на БФАГ се състои от парични средства, правото на собственост и други вещни права върху движимо и недвижимо имущество, вземания, други права, регламентирани от закона.

Чл. 52. (1) Сдружението набира необходимите средства за дейността си и придобива имуществото си от: годишни вноски от членовете на БФАГ /членски внос/, имуществени вноски от членовете, дарения и завещания в полза на сдружението от физически и юридически лица,  спонсорство, държавни субсидии и от стопанска дейност, посочена в чл. 11  на този Устав; проекти и програми, финансирани от национални и международни организации, чрез други дейности, свързани с целите и задачите на БФАГ; вещни права, права върху интелектуална собственост; авторски и сродни права; други – незабранени със закон.

(2) Имуществените вноски на членовете се определят по вид и размер от УС, който посочва в решението си и начина на внасянето им.

(3) Всички асоциирани членове на БФАГ и всички редовни членове на БФАГ, освен членовете на УС на Федерацията, учредителите на БФАГ, почетните членове на Федерацията и членовете на редакционния състав на списанието на БФАГ, дължат годишен членски внос в размер определен от Управителния съвет на Федерацията, платим до 31 януари на текущата година.

(4) Управителния съвет на Федерацията може да предвижда и други предпоставки за вземане на решение за допълнителни имуществени вноски.

(5) БФАГ няма да извършва стопанска дейност, която не е свързана с предмета на основната дейност, предвиден в настоящия Устав и ще ползва приходите от нея само за постигане на целите на Федерацията.

(6) Извършването на стопанската дейност се подчинява на условията и реда, определени със законите, които я регулират.

(7) БФАГ не разпределя печалби.

Чл. 53. Средствата на сдружението могат да се използват само за целите и задачите, предвидени в Устава на БФАГ и нейната издръжка, като изразходването им става по реда, предвиден в този Устав.

Чл. 54. Извършените разходи с оправдателни документи се утвърждават от УС, а за суми над 150 000 лева еднократно, от ОС.

15. ПРЕКРАТЯВАНЕ

Чл. 55. (1) БФАГ може да бъде прекратена:

  1. с решение на Общото събрание;
  2. с решение на окръжния съд по седалището на Сдружението, когато:

а) не е учредено по законния ред;

б) извършва дейност, която противоречи на Конституцията, на законите  и на добрите нрави;

в) е включено в списъка по чл. 5 от Закона за мерките срещу финансирането на тероризма или има данни, че осъществява дейност за подпомагане на тероризма;

г) е обявено в несъстоятелност.

(2) Решението на Съда по предходната ал.1, т. 2, букви “а”, “б” и “г” се постановява по иск на всеки заинтересуван или на прокурора, а в случаите по чл. 44а, ал. 4 ЗЮЛНЦ, след уведомяване от Агенцията по вписванията. Решението по ал. 1, т. 2, буква “в” се постановява по иск на главния прокурор на Република България.

 (3) Съдът може да даде срок до 6 месеца за отстраняване на основанието за прекратяване на юридическото лице и неговите последици, освен в случаите по ал. 1, т. 2, буква “в” по-горе.

(4) В случаите на ал.2. по-горе, прекратяването се вписва служебно и Съдът назначава ликвидатор.

16. ЛИКВИДАЦИЯ

Чл. 56. (1) При прекратяване на Сдружението се извършва ликвидация.

(2) Ликвидацията се извършва от лице избрано от Управителния съвет на Сдружението, като това може да бъде и лице – член на УС,  по реда и при условията на чл. 14, чл. 43 и чл. 44 от ЗЮЛНЦ.

(3) Ако ликвидатор не е определен по реда на ал. 2, както и в случая на чл. 13, ал. 1, т.2 ЗЮЛНЦ, той се определя от Съда по седалище.

(4) Относно неплатежоспособността, съответно несъстоятелност, редът за ликвидация и правомощията на ликвидатора се прилагат съответно разпоредбите на Търговския закон.

(5) При обявяване в ликвидация, ликвидаторът е длъжен по възможност да удовлетвори кредиторите на БФАГ от наличните парични средства, а ако това е невъзможно – чрез осребряване първо на движимото, а след това на недвижимото имущество на юридическото лице с нестопанска цел.

(6) Имуществото не може да се прехвърля по какъвто и да е начин на:

  1. учредителите и настоящите и бившите членове;
  2. лицата, били в състава на органите на БФАГ и служителите му; 3. ликвидаторите /освен дължимото възнаграждение/;
  3. съпрузите на лицата по т. 1 – 3;
  4. роднините на лицата по т. 1 – 3 по права линия – без ограничение, по съребрена линия – до четвърта степен, или по сватовство – до втора степен включително;
  5. юридическите лица, в които лицата по т. 1 – 5 са управители или могат да наложат или възпрепятстват вземането на решения.

17. ИМУЩЕСТВО СЛЕД ЛИКВИДАЦИЯТА

Чл. 57. (1) Имуществото, останало след удовлетворението на кредиторите, се предоставя по решение на съда на юридическото лице с нестопанска цел, определено за извършване на общественополезна дейност със същата или близка нестопанска цел, ако не е определена такава в Устава.

(2) Ако имуществото не бъде предоставено по реда на ал.1, то се предава на общината, в която е седалището на прекратеното юридическо лице с нестопанска цел.

(3) Общината следва да предостави имуществото за извършване на възможно най-близка до целите на прекратеното юридическо лице с нестопанска цел общественополезна дейност.

18. ПРЕОБРАЗУВАНЕ

 Чл. 58. БФАГ, като юридическо лице с нестопанска цел, определено за осъществяване на общественополезна дейност, не може да се преобразува в юридическо лице с нестопанска цел за осъществяване на дейност в частна полза.

19. ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

Чл. 59. БФАГ има запазен знак.

Чл. 60. Ръководните длъжности на БФАГ работят на обществени начала. ОС взема решение за определяне на платени длъжности и размера на възнаграждението.

Чл. 61. Този Устав може да бъда изменян и допълван по реда предвиден в него или в Закона за юридическите лица с нестопанска цел.

Чл. 62. За неуредените в този Устав въпроси, както и относно тълкуването или прилагането на неговите разпоредби, се прилагат разпоредбите на действащото законодателство в Република България.

Чл. 63. Настоящият Устав е приет единодушно на събрание на учредителите  на „БЪЛГАРСКА ФЕДЕРАЦИЯ ПО АКУШЕРСТВО И ГИНЕКОЛОГИЯ“ (БФАГ), проведено на 27.11.2024 г. в гр. София, в уверение, на което същите са положили своя подпис под протокола от Учредителното събрание, както и под този Устав.